Blog HR

Poniedziałek, Kwiecień 9, 2018, 10:04

Podczas jednego z projektów doradczych usłyszałem od kierownika działu personalnego: Ale czemu pytasz o strategię firmy? My tutaj zajmujemy się sprawami HR-u. O strategii dyskutuje zarząd i dyrektor sprzedaży. Jeśli dział HR ma być zatem partnerem dla biznesu (o czym ostatnio wiele się mówi), to powinien zacząć od podstawowej rzeczy: poznać i przełożyć strategię firmy na strategię działu HR.

strategia HR

Strategia? Ale o co chodzi?

Definiowanie pojęcia strategii firmy ewoluowało od lat pięćdziesiątych. Obecnie przyjmuje się, że strategia firmy powinna przede wszystkim uwzględniać orientację na:

1) wartość firmy,
2) klienta, poprzez komunikację oraz tworzenie ważnych dla niego wartości,
3) procesy, poprzez badanie ich efektywności i doskonalenie,
4) uczenie się, czyli doskonalenie kompetencji,
5) tworzenie i stosowanie systemu wartości firmowych, dzięki czemu możliwe stanie się realizowanie wspomnianych wcześniej orientacji.

Strategia działu HR – na czym się oprzeć?

W świetle powyższych uwag, strategię działu HR można określić, jako: Sztukę budowania unikalnych zasobów i kluczowych kompetencji zapewniających odmienność firmy na rynku (G. Hamel i C. K.Prahalad). Ma być ona podstawą procesu zarządzania ludźmi w firmie i ma zawierać koncepcje strategiczne przekładające się na działania pozwalające skutecznie realizować cele przedsiębiorstwa.

Warto do tego użyć komponentów tzw. Strategicznej Karty Wyników (BSC – Balanced Scorecard) opracowanej przez R. Kapłana i D. Nortona. Jest ona jednocześnie narzędziem wdrożenia, ale może być również wykorzystywana w procesie budowy strategii działu HR (jak i całej firmy). Wykorzystanie elementów BSC pozwala w czytelny sposób pokazać wartość działań podejmowanych przez dział HR oraz ich nierozłączność z celami i miernikami wynikającymi z wizji i strategii całego przedsiębiorstwa. Wykorzystanie BSC w nakreśleniu i realizacji strategii działu HR, pozwala przełożyć ją na cele i mierniki cząstkowe, pogrupowane w czterech perspektywach:

  • finansowej,
  • klienta wewnętrznego,
  • procesów wewnętrznych,
  • rozwoju ludzi i organizacji.

Strategia działu HR – jak ją opracować?

Opracowanie strategii działu HR rozpatrzmy na przykładzie jednego z elementów strategii hipotetycznej firmy zajmującej się telefonią komórkową.

Krok 1 – Rozpisz element strategii firmy na element strategii działu HR z wykorzystaniem każdej z perspektyw.

strategia HR

Krok 2 – Do każdego z celów przypisz strategię jego realizacji i mierniki (przykład dla wybranego)

elementy strategii HR

Krok 3 - Do celów, strategii, mierników zaproponuj określone poziomy ich realizacji

KPI w HR

Krok 4 - Idź do zarządu – zaprezentuj wypracowane rozwiązania i liczby

I stań się partnerem dla biznesu. Powodzenia!

Powyższy wpis miałem okazję zamieścić gościnnie na blogu firmy HCM Deck


Brak komentarzy.
(*) Pola obowiązkowe

Polub i udostępnij!

(c)2019, Wszelkie Prawa Zastrzeżone
 
Mediacon doradztwo HR wynagrodzenia strategia HRM badania efektywności szkolenia i warsztaty rozwojowe oceny okresowe wartościowanie stanowisk pracy efektywne procesy HR system wynagrodzeń rozwiązania systemowe ZZL kultura organizacyjna HPI premie benefity modele kompetencji ścieżki kariery motywowanie efektywność zarządzanie zespołem 
Ta strona może korzystać z Cookies.
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.

OK, rozumiem lub Więcej Informacji
Informacja o Cookies
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.
OK, rozumiem